Pentru a risipi un pic misterul,sa vorbim un pic despre garantia comerciala.Ideea pentru articol mi-a venit mai demult,dar cum eu scriu doar cand am chef,pana acum nu am scris nimic pe marginea acestui subiect.

Garantie comerciala reprezinta „angajament asumat de vanzator sau producator fata de consumator, fara solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a pretului platit de consumator, de reparare sau de inlocuire a produsului cumparat, daca acesta nu corespunde conditiilor enuntate in declaratiile referitoare la garantie sau in publicitatea aferenta”.

 
Cu alte cuvinte eu firma X sunt serios si garantez faptul ca produsul meu va functiona minim 2 ani,in caz contrar ma oblig sa iti repar sa inlocuiesc produsul in acesti 2 ani sau sa iti dau banii inapoi.

Ce trebuie sa faceti cand cumparati un produs este sa va informati despre Conditiile de Garantie.Spre exemplu la electrocasnicele Philips cum ar fi robotii de bucatarie,mixerele,storcatoarele de fructe nu fac obiectul celor 2 ani de garantie accesoriile,deci daca ti se sparge sau fisuseaza unul dintre vasele de plastic,sau ti se strica un cutit sau disc de la robot,sau se rupe sistemul de prindere la o paleta de la mixer,Philips nu are nici o treaba,pentru ca garantia acopera doar motorul.Pun pariu ca multi nu stiati asta nu?Si acelasi lucru este valabil la multe altele,spre exemplu la aspiratoare,daca s-a rupt furtunul la fel nu e acoperit de garantie.

Am un amic care lucra la un moment dat la un service GSM al unui important producator de telefoane mobile,si imi povestea ca anula zilnic 4-5 garantii penru telefoane defectate din vina utilizatorilor,cele mai dese motive de anulare garantie erau „contact cu lichide, soc mecanic (scapat pe jos)”.Bineinteles clinetii erau extrem de revoltati,”cum domle’ an garantie,nu sunteti seriosi”,iar cand li se arata conditiile de garantie o tinea una si buna „am garantie,trebuie sa imi reparati telefonul sau sa imi dati banii inapoi”,pasul urmator era evident OPC-ul care evident nu facea mai nimic,doar venea sa verifice daca s-a respectat legea,si pleca asa cum venea.

Prima data am inteles lipsa de informare a romanilor cu privire la acest subiect dupa o discutie cu un coleg de facultate.Din una in alta ajungem sa discutam despre aparate foto,la care el imi zice „am acasa un Nikon cu 10 MP,la luat de la Flanco acu’ 2 ani,am 5 ani garantie la el,da face poze de rahat,nu sunt multumit deloc de el,o sa ma duc cand am timp,dupa sesiune sa il duc inapoi sa imi dea aia banii inapoi”.

Pe moment n-am avut reactie ca m-a socat prea tare naivitatea lui,mai apoi am inteles ca in mintea romanului de rand,GARANTIE,inseamna ca el se poate duce oricand in cei 2 ani de garantie sa ceara banii inapoi daca nu e multumit de produs sau mai stiu eu ce i se nazare.Ulterior am auzit aceasta convingere din gura mai multor oameni,culmea majoritatea tineri cu studii superioare.

Deci haideti sa clarificam cum stau lucrurile la garantie:

-la haine ai de regula 30 de zile garantie,adica daca in acest termen ti se dezlipesc adidasi vii la magazin cu bonul si garantie si ti se inlocuieste produsul sau ti se dau abnii inapoi dupa caz si in functie politica magazinului.
-la electronice si electrocasnice garantia este de 2 ani minim  prin lege dar sunt producatori si magazine care ofera 3 ani,5 ani 10 ani garantie.In cazul achizitionarii unui produs electronic dintr-un magazin fizic gen Flanco,Domo,Altex etc, prin lege magazinul trebuie sa iti inlocuiasca produsul daca aceste iti este livrat cu defecte vizibile (lovit,zgariat,spart,crapat) iar tu anunti magazinul de asta in 48 de ore de la primirea produsului ca si ti se inlocuiasca.In cazul defectiunilor tehnice functionare necorespunzatoare sau nefunctionare,trebuie contactat service-ul care sa constate defectul si fie sa il remedieze fie sa elibereze negatia pentru inlocuirea produsului.
Mare atentie la garantiile partiale,de exemplu la masinile de spalat LG,motorul este garantat 10 ani,dar nu si restul ansamblului,deci nu si pompa,rulmentii,cuva sau programatorul electronic.La fel la compresearele de tip inverter de pe frigorificele LG sau Samsung,doar compresorul este obiectul garantiei,nu si sistemul de racire sau alt element al aparatului.

Legislatie garantie comerciala

