Spuneam in articolul precedent ca BRD-ul are numai si numai de pierdut pe termen lung cu noua politica de majorare a tarifelor,chiar daca pe termen scurt vor avea o crestere a veniturilor,pe termen lung isi vor pierde din clienti si isi vor castiga in schimb o reputatie de pungasi pe care cu greu o vor repara, ii mai tineti minte pe cei de la Volsbank ,banca cu cele mai multe plangeri pentru modificari abuzive de comisioane in contractele de credit?Ei bine strategia pe termen scurt si mediu este acea de a vinde subsidiara din Romania,singurul motiv pentru care nu o vand acum este ca nimeni nu ar cumpararo cu indicatorii actuali,asa ca in doi ani vor incerca sa mai dreaga un pic cifrele ca sa o poata vinde la un pret decent.Oricum sunt prea multe banci in Romania,cred ca in 4-5 ani cel putin un sfert dintre ele vor disparea.

Articolul in speta nu este despre banci ci despre politica companiilor fata de consumatori,in Romania fie ele banci,retaileri,benzinarii,furnizori de servicii s.a.m.d. .Politica lor este sa vanda produse proaste la pret de produs premium, vezi cazul Kiabi ,si mai sunt si altii ca ei spre exemplu Kenvelo (haine naspa de angro turcesc vandute la pret de haine premium) sau Sprider, haine banale la preturi mari.Eu insa o sa va vorbesc despre o companie care vinde comunicare, si anume Vodafone,despre cum am reusit sa ii conving sa ma pastreze ca si client, culmea trebuia sa fie invers :).Cap I :Introducere

Dupa cum spuneam in articolul din 10.02.2012 ma nemultumeau serviciile si politica lor, si ma gandeam sa trec in barca Orange,intrasem in ultimele luni de contract si ma gandeam sa imi schimb telefonul.Contractul meu expira in luna mai anul curent si prospectam deja piata.La Cosmote aceleasi optiuni de Blackberry vechi cu 5 mega trafic la 20 de euro,la Orange oferta era ok,undeva la 10-12 euro minute in reta si nationale plus un trafic de internet consistent,la Vodafone singura solutie era trecerea la un abonament superior la 20-21 de euro fata de cei 14,43 euro pe care ii plateam deja.Asadar ma cam hotarasem pentru Orange unde dezavantajul era ca telefonul il luam aproape de pretul de liber,discountul fiind foarte  mic,pentru ca abonamentul da baza era de 5 euro plus optiunea Blackberry de 7 euro.

Cap II : Primul pas

L-am facut tarziu,prin iulie deci mai bine de o luna dupa expirarea perioadei contractuale,si cu toate astea nu m-a contactat nimeni de la Vodafone pentru vreo oferta ceva.In mod normal as fi portat numarul dar in acea perioada Orange nu avea nici o oferta speciala la portare,si trebuia sa platesc eu taxa de portare de 4,76 euro,pe care mi s-a parut absurd sa o platesc si pentru ca nu tineam neaparat sa pastrez numarul de Vodafone am zis lasa ca il inchid de tot si pe urma imi iau un numar nou de la Orange.Asa ca initiez prodedura,ca si om patit cu ani lucrati in retailul gsm stiam ca ma asteptau cele mai stupide si penibile scuze si pretexte care sa ma impiedice sa reliziez asa ca m-am inarmat cu o scuza beton „plec din tara si inchid numarul”.Sun la *222 si ma preia relativ repede o reprezentanta,ii spun ca vreau sa inchid abonamentul, ma intreaba „dar de ce vreti sa reziliati sunteti nemultumit de serviciile noastre„, nu deloc,mint eu senin,doar ca plec din tara si nu mai am nevoie de abonament , ” ah, da………” se blocheaza ea luata prin surprindere, „o sa va contacteze un coleg de la retentie in maxim 3 zile si cum el veti finaliza cererea de reziliere” , ok multumesc zic eu.Aproape ca ma apuca rasul ,ia te uita imi ziceam la asta nu s-au gandit.

Cap III: Sunteti sigur ca nu vreti sa reziliati?

Am fost contactat in  ziua a doua intradevar,insa intre timp m-am intalnit cu un vechi amic care lucreaza la Arsis,printe altele i-am povestit tarasenia si dupa ce a ras cu gura pana la urechi ,”nebun mai esti” imi zice „vezi ca pentru ce vrei tu,abonament cu optiune Blackberry nu prea scump si cu telefon inclus cu siguranta au ceva la retentie trebuie doar sa insisti”.Ok zic eu cu gandul la Blackberry-ul 9320 pe care il testasem in dimineata acea in Orange Shop.
In fine ma suna de la retentie de la Vodafone,am uitat cum a zis ca il cheama ” buna ziua, sunt X,va sun din partea Vodafone in legatura cu solicitarea dumneavoastra de reziliere….” , da zic eu vreau sa inchid abonamentul pentru ca plec din tara si nu imi mai trebuie,”aha,da vad ca ati depasit cu doua luni perioada contractuala,vreti sa pastrati numarul?„, pai de ce nu zic eu ,”pai atunci va propun o cartlela platiti un euro pe luna si aveti X minute, bla bla bla” , ce imi propunea el era tot un abonament dar un abonament hibrid,adica care se poate reincarca ca o cartele,ii zic nu,o sa trec pur si simplu numarul pe cartela si il las asa.In fine se chinuie el sa convinga avantajele acestei asa zise cartele,eu nu si nu,dupa care ii vine ideea,”dar acolo unde plecati nu aveti nevoie de telefon?”

Cap IV: Da daca va dau un telefon?

Pai nu cred zic eu,”aha, am inteles…..” si se asterne tacerea.Dar oricum nu stiu cat voi sta,contractul initial e pe sase luni,incerc eu sa dreg busuiocul,”a pai si cand va intoarceti?„, pai cand ma intorc voi consula oferta Vodafone, mint eu cu nerusinare , „pai haideti ca va fac o oferta……”,intr-un final in zic in gand,”va ofer Samsung Galaxy S3, la un abonamanet Mega 25 de 37 euro pe luna si luati telefonul la 249 euro….”, stiti eu nu ma dau in vant dupa telefoanele cu touch, „da dar in acet abonament aveti trafic de 1,5 GB si 250 minute nationale plus 1500 minute si sms-uri in retea”, imi zice el entuziasmat,”dar eu nu am ce sa fac cu atata trafic si cu atatea minute,iar telefonul acesta de la Samsung nu ma pasioneaza ,”pai atunci poate modelul One V de la HTC…..” nu zic eu,telefoanele cu touch chiar nu ma pasioneaza , eu vreua ceva qwerty ,ii mai dau eu un indiciciu.

Cap V: Pai de ce nu ati spus ca vreti Blackberry

Pai si atunci ce telefon v-ar interesa?” , pai eu sunt multumit de Blackberry-ul 9700 Bold pe care il am acum zic eu, „a da, Blackberry 9700 Bold este un telefon foarte bun,are o camera de 5 megapixeli ” (pentru voi ca sa stiti 9700 Bold are camera de 3.2 MP ) ,ma intereseaza in mod deosebit push emailul la Blackberry zic eu , „si pe Android aveti push email„, mai face el o incercare de a ma trage spre Android,da stiu ,zic eu,dar nu se poate andministra 10 andrese de e-mail simultan ca pe Blackberry,si in plus in afara de GPS,BBM,yahoo messenger ,si ceva navigare ocazionala pe net,nu prea am nevoie de altceva, „aha, pai atunci haideti ca va fac o noua oferta ,avem modelul Blackberry 9320 si va ofer un abonament de 27 euro in care aveti inclus…..” si incepe sa imi insire mii de minute,sute de mega de trafic ,il intrerup spunandu-i,Blackberry comprima orice trafic de date,deci mie mai mult de 100 de mega nu imi trebuie,si nici minute nu am nevoie prea multe, mai face el cateva incercari cu un abonament de 24,6 de euro apoi cu unul de 21 de euro,intr-un final incearca cu unul de 17,8 euro,si brusc se lumineaza „a pai stati asa,sunteti nascut in 1985,deci pot sa va incadrez la Programul Campus, si iesiti la 15,60 euro pe luna„, mai spuneti-mi odata ce am am in acest abonament ,”aveti 1200 minute si sms-uri in retea,80 de minute nationale si internationale, si 80 de mega trafic de internet pentru streaming plus 500 mega trafic internet mobil in primele 3 luni” , ok si telefonul? ,”pai Blackberry 9320 il luati la 44 euro din care se scad punctele dumneavoastra si il scoateti la echivalentul de 198 lei „, pe doi ani prelungirea da? , „da pe doi ani, 15,60 euro pe luna” , ok zic eu,ramane asa, „Da!?„,se bucura el parca nevenindu-i sa creada, „pai haideti atunci sa sa finalizam procedura….” bun si telefonul zic eu, „vi-l trimitem prin curier in 3 zile„, nu zic eu,il vreau azi,verificati daca il aveti in Shop-ul din zona X ,sau daca nu la cel din zona Y , in fine tipu’ nu stia Bucurestiul deci cred ca era la vreun call center din provincie,se uita el pe Google Maps,ma pune pe asteptare,”gata l-am gasit la magazinul Y„, zic bine trec in seara asta sa il iau, „ok,haideti sa finalziam….” si urmeaza partea cu acest apel este inregistrat,acordul dumneavoastra verbal este considerat prin lege bla bla bla.In fine in total am vorbit peste 40 de minute cu consultantul.Am fost in dupa amiaza respectiva la Vodafone Shop am semnat prelungirea,am luat telefonul,totul ok.

Cap VI: Ca si concluzie

-clientul ideal in Romania este cel care accepta prima oferta si cae ulterior se lasa jecmanit fara sa protesteze.
-ca sa fii client in Romania,ai nevoie de talente actoricesti si de multa rabdare
-ca sa fii client in Romania trebuie sa convingi compania ca „meriti” sa fii client si ca chiar vrei sa le dai bani,altfel din partea lor,cu greu vei vedea vreo miscare.
-ca sa fii client la Vodafone fara sa te jecmaneasca,trebuie sa ii sperii putin si sa le dai speranta ca pot drege situatia
-in incheiere,daca nu stiam de la amicul care lucreaza la Arsis ca pot lua 9320 Curveul la o oferta mai buna ca la Orange nici nu imi pierdeam atata timp cu cei de la Vodafone,reziliam si gata,asa la Orange era abonamentul cam 12 euro cu totul in care aveam 300 minute.sms-uri in retea plus 30 de minute nationale si 100 mb trafic de streming plus 800 mb internet mobil la care se adauga telefonul cam 700 si ceva de lei plus plata avans pe o luna sau dou a abonamentului ca eram client nou.Vodafone in schimb mi-au dat telefonul subventionat dar mai putin trafic in ideea ca voi face cost suplimentar,ceea ce nu stiau ei este ca eu nu am consuman in nici o luna mai mult de 7-8 mega din cei 80 pe care ii am,asta cu GPS folosit,si folosit internetul cam 10 minute pe zi pentru navigare,plus BBM si yahoo messenger,si asta pentru ca da Blackberry comprima orice trafic de date cu pana la 90% :).

Cam asa arata, eu platesc doar abonamentul 6,45 euro fara TVA,accesul la serviciile Blackberry 5 eura fara TVA cu totul 11,45 euro iar cu tot cu TVA vine fix  14,19 euro iar restul pana la 15,60 euro e profitul lor pe luna.pantru mine e ok,inainte plateam 65 lei in medieacum platesc 67-70 lei,un euro in plus.

Deci dragi cititori,sper ca povestioara mea sa va amuze si sa va ajute in acelasi timp,nu uitati tineti-va tare voi le dati lor bani nu invers,spuneti-le clar cam ce asteptari aveti  si speriatii,daca suficienti de multi fac asta isi vor schimba atitudinea,uitati-va la Vodafone,dupa 1,5 milioane de clienti pierduti au inceput sa se dea pe brazda,cel putin pana isi refac cota de piata,apoi mai vedem.

