Ghidul clientului destept de electrocasnice – partea II

Acest ghid se bazeaza strict pe experienta personala,voi da exemple reale fara a da nume sau alte date care sa faca legatura cu persoane.

In prima parte am insistat mult pe planificare si informare,lucruri logice deseori ignorate de multi oameni.Mai pe scurt masoara locul in care vrei sa pui produsul,masoara caile de acces in locuita,ia in calcul aspectele legate de instalare (racordarea la apa,gaz,reteaua electrica) ,si acolo unde competenta ta este depasita nu te da destept mai bine plateste un profesionist sa iti instaleze produsul.

initiativa opc

Sa spunem ca punctele din prima parte a ghidului au fost indeplinite ,produsul a intrat fara probleme pe usa,si este in casa.Ce este de facut daca produsul desi sigilat vine cu un defecte estetice sau nu functioneaza?Sau ce este de facut daca produsul este ok dar vrei sa il schimbi pentru ca nu iti mai place culoarea?.

Situatia 1: produsul este ok dar nu il mai vreau

Ati primit produsul,este ok dar din diferite motive nu il mai vrei,fie nu va mai place culoarea,fie ati gasit acelasi produs mai ieftin in alta parte,fie v-ati dat seama ca nu se potriveste acolo unde vreti sa il puneti.In cazul acesta sunt importante doua lucruri:

-sa nu desigilati produsul.

-sa nu il folositi (cu trimitere directa la prima conditie).

Nici un magazin din Romania online sau clasic nu accepta returnarea produselor electrocasnice mari (aparate frigorifice,aragaz,cuptoare incorporabile,masini de spalat rufe,masini de spalat vase,hote etc) daca nu sunt sigilate.Si aveti mai jos regulamentul de retur in 30 de zile la Emag,Altex,Domo,Mediagalaxy si Flanco:

Conditii retur 30 zile Emag

Conditii retur 31 de zile Altex

Conditii retur 31 de zile Mediagalaxy

Conditii retur 31 de zile Flanco

Conditii retur 30 de zile Domo

Situatie reglementata de Legea 449/2003.

Si un caz real :Exista lege pentru returnarea produselor in 24 de ore, 48 de ore, 10 zile sau 30 de zile?

Situatia 2: produsul vine cu defect estetic

Frigiderul este livrat sigilat dar la desigilare constatati ca este zgariat/infundat sau masina de spalat este livrata sigilata dar constatati ca partea de sus (capacul) este crapat.In cazul acesta cumparatorul este indreptatit sa ceara in primul rand aducerea la conformitate a produsul (pentru ca legea defineste astfel de situatii ca lipsa de conformitate) prin reparare si abia apoi inlocuirea produsului.

Spre exemplu daca frigiderul este lovit/infundat pe lateral este mult prea complicat si costisitor sa fie reparat asa ca se inlocuieste.In cazul in care masina de spalat vine cu capacul superior fisurat se repara,adica se inlocuieste capacul (legea prevede deci drepturi si pentru vanzator).Articolul din legea 449/2003 care reglementeaza situatiile descrise il aveti mai jos:

(1) În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului în primul rând repararea produsului sau are dreptul de a solicita înlocuirea produsului, în fiecare caz fără plată, cu excepţia situaţiei în care măsura este imposibilă sau disproporţionată.@

   (2) O măsură reparatorie va fi considerată ca disproporţionată, dacă ea impune vânzătorului costuri care sunt nerezonabile în comparaţie cu cealaltă măsură reparatorie, luându-se în considerare:
   a) valoarea pe care ar fi avut-o produsele dacă nu ar fi existat lipsa de conformitate;
   b) importanţa lipsei de conformitate;
   c) dacă cealaltă măsură reparatorie ar putea fi realizată fără un inconvenient semnificativ pentru consumator.
   (3) O măsură reparatorie va fi considerată ca imposibilă dacă vânzătorul nu poate asigura produse identice pentru înlocuire sau piese de schimb pentru reparare, inclusiv ca urmare a lipsei utilajelor sau a tehnologiei aferente.@
   (4) Orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi consumator, şi fără niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta a solicitat produsele. Perioada de timp stabilită nu poate depăşi 15 zile calendaristice de la data la care cumpărătorul a adus la cunoştinţă vânzătorului lipsa de conformitate a produsului.@
   (5) În cazul reparării produsului, în acesta vor fi montate numai piese noi.@
Si inca ceva,genul asta de problema se semnaleaza magazinului in 24-48 h de la achizitie,daca tu vrei sa montezi produsul peste o luna si atunci constati ca produsul este lovit nu te va lua nimeni in seama,din contra vor considera ca l-ai lovit tu si ca vrei sa iti fie reparat/schimbat in mod nejustificat.De aceea dupa receptionaea produsului desigilati-l si uitati-va atent la el sa nu aiba nici o problema.
Situatia 3: produsul vine sigilat dar nu functioneaza
Pun pariu ca in mintea multor situatia e clara,vanzatorul trebuie sa inlocuiasca produsul,dar nu e chiar asa,in primul rand daca instalarea produsului nu este facuta de o firma specializata,vanzatorul poate oricand sa invoce instalarea/manipularea necorespunzatoare cu sanse mari de castig in instanta.Asadar ai primit masina de spalat sau frigiderul sigilate dar nefunctionale,ei bine legea defineste asta ca si lipsa de conformitate si da ati ghicit in prima faza cumparatorul are dreptul la reparare gratis si doar daca nu se poate repara sau constul reparatiei este prea mare se inlocuieste.
Situatiile desccrise de mine sunt reglementate de:
Reclame

Publicat de

colectionaruldesuflete

http://www.blogger.com/profile/17563085893412862120

3 gânduri despre „Ghidul clientului destept de electrocasnice – partea II”

  1. Știi reclama aia tâmpită în care un frumușel își arde și ultimele trei sinapse articulând aia cu „Păi știți cine sunt eu? Sunt cetățean european și am drepturi!”? Vax albina, crema puca, așa cum zicea răposatul Biban.

    Mi-am luat-o în gură de vreo două ori, și cu oricâtă obiectivitate aș privi lucrurile, tot la concluzia asta ajung. Singura șansă reală de a nu-ți lua țeapă, e să-i forjezi la bancul de probe. Că de obicei, orice produs ar fi, ți-l pun în priză și îți zic ”uitați, funcționează”, apoi te expediază. Acolo poți face cu adevărat mofturi și îl poți întoarce pe toate părțile, iar ei îți acceptă asta, fiindcă altfel, vorba aia, nu-l mai cumperi.

    După ce l-ai scos din magazin, băieții ăștia au la mână un milion de chichițe pe care le-ai semnat la cumpărare și nu te-ai obosit să le citești, cu care să-ți dea peste nas dacă ai vreo pretenție ulterioară.

    1. Da insa ce spui tu se aplica la produse mici de genul : laptop,mixer,aparat foto pe care le ridici tu perosonal,insa in cazul produselor mari care se livreaza acasa lucrurile stau un pic diferit,pur si simplu nu pot fi probate pentru ca rareori se livreaza din magazinul de unde s-au vandut ci de cele mai multe ori se livreaza din depozite aflate la zeci de km departare.

      1. Păi atunci deșteptăciunea-ți vine altfel. Cum ai zis și tu, de multe ori poți da niște bănuți în plus, iar ăia care ți-l livrează, se ocupă și de instalare. Așa că dacă se întâmplă ceva, tot se mai reduc din riscuri, căci poți să de dai cu hârțoaga în cap.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s